Tytuł oryginalny: Тайные Тропы
Platforma: Cień Czarnobyla 1.0004
Data premiery: 06.12.2009 r.
Autorzy: antreg, Ruvin
Autor spolszczenia:
Śr. długość rozgrywki: ok. 20 godzin
OPIS:
Spoiler
Tajne Ścieżki stanowią rozszerzenie . Zawiera nową linię fabularną, a także wiele pomniejszych dodatków i zmian.
Akcja moda rozgrywa się ok. pół roku przed znanymi wydarzeniami z trylogii i opowiada historię stalkera, który został wcielony do Monolitu. Musi za wszelką cenę strzec tajemniczego kryształu i pieczołowicie wypełniać powierzone mu zadania przez współtowarzyszy z fanatycznego ugrupowania. Czy w końcu uda mu się oswobodzić porzucając ideały Monolitu? Jedno jest pewne - czeka go długa podróż po Strefie Wykluczenia, a także wiele przygód…
Główne zmiany:
- Całkowicie zmieniona forma Nowej Fabuły 5: nowe ekrany podczas wczytywania gry, intro i HUD (kardiogram wraz ze wskaźnikiem radiacji), nowe ikony inwentarza, nowa muzyka w menu i grze (wykorzystano fragmenty autorstwa: Clint Mansell, Camel, Linda Perry, Doors, Soungarden, Tito & Tarantula, Black Sabbath, Deep Purple, King Crimson, Beatles, Jimi Hendrix, Finch, Paul Mauriat, Aria i wielu innych).
- Dodano 15 nowych postaci, mutanty i ok. 50 zadań wraz z kilkoma wątkami głównymi, które wpleciono do Nowej Fabuły 5.
Nowe postacie: Merlin, Graf, Książę, Cezar, Antykwariusz, Tropiciel, Piekarz, Lektor, Zwierzobój, Mechanik Potapow, Wędrowiec, Jurij Siemiecki, Fantomy, Świadomość-Z z ekologami z profesorem Gromowem.
Nie wszystkie zwroty akcji są oczywiste - należy uważnie czytać wszelkie dialogi. Dodatkowo niektóre postacie otrzymały nowe zadania. Będziemy mieli również okazję spotkać legendę Zony, Jurija Siemieckiego i poznać jego tragiczną historię. Gra rozpoczyna się w nowym miejscu i pół roku przed wydarzeniami, jakie miały miejsce w Cieniu Czarnobyla, a dokładniej 5 października 2011 roku.
Zmieniono także zakończenie historii. Nowe zadania oraz dialogi pozwolą zrozumieć historię protagonisty i przygotowują gracza do poznania wydarzeń z Cienia Czarnobyla. Teoretycznie nowa fabuła rozpoczyna się w momencie dotarcia do Baru i rozmowie z Barmanem, ale szereg nowości wprowadzono już na samym początku przygody (na przykład „Szkolenie młodego bojownika Monolitu”). Warto również wspomnieć o podwyższonym poziomie trudności w końcówce moda - dotarcie do Prypeci i sarkofagu stanowi nie lada wyczyn.
- Dodano nowe przejścia między lokacjami. Tzw. „Tajne Ścieżki” można odkryć tylko z pomocą artefaktu “Przewodnik”. Zmieniono także zawartość schowka Jurija Siemieckiego, a schowek Striełoka jest od teraz tajnym miejsce, do którego można trafić, jedynie wykonując pewne zadanie.
- Wszystkie questowe przedmioty z Nowej Fabuły zostały przeniesione w inne miejsca.
- Dodano Bioradar (żeby wejść w jego posiadanie trzeba uważnie czytać dialogi), plecak (możliwość założenia własnego schowka), PSI-Zamek (zabezpieczenie schowka przed ewentualną kradzieżą), „inteligentne znaczniki GPS” (możliwość kontrolowania zawartości osobistego schowka) oraz nowe questowe przedmioty (artefakty, kombinezony, amulety i wiele więcej).
- Poszerzono arsenał o 45 nowych broni i amunicję. Część z nich została przypisana stalkerom, a część ma w swojej ofercie handlarz. Dodano także Grawigun, którym można przyciągać artefakty, a następnie ich użyć jako amunicji.
- W Barze usunięto symbolikę Powinności i zastąpiono ją bandycką (włączając w to muzykę). Zgadza się - Bar kontrolują bandyci, a Powinność to stosunkowo młode ugrupowanie, choć o wielkich ambicjach.
- Trzeba pamiętać o tym, aby nowi NPC pozostali wśród żywych, ponieważ ich obecność w scenariuszu jest niezbędna i w przypadku śmierci zostanie zablokowana fabuła. Należy również uważnie czytać dialogi i przychodzące sms-y. Zawierają wiele istotnych informacji, których nie uzyska się podczas wykonywania zadań.
HUD i radiacja:
- Aby pojawił się wskaźnik radiacji, należy wyposażyć się w dozymetr i zawiesić go na pasie. Dozymetr jest dostępny od samego początku gry, aczkolwiek w razie jego utraty można go zakupić u handlarzy. Informacje o zadaniach będą się pojawiać w formie sms-ów. Warto przypomnieć o dokładnym czytaniu każdego sms-a.
- Jednostką pomiaru otrzymanej dawki radiacji jest rentgen (rtg.).
- Poziom radiacji wokół gracza jest wskazywany poprzez strzałkę na wyświetlaczu dozymetru.
- Jeżeli artefakt promieniuje i zawiesi się go na pasie, to dozymetr również wskaże jego poziom radiacji.
- Jeden Antyrad nie jest w stanie usunąć z organizmu całej przyjętej dawki promieniowania, a jedynie 20-25 rentgenów.
- Istnieją artefakty, które zmniejszają dawkę otrzymanego promieniowania, jednak Antyrad jest skuteczniejszy.
- Dawka otrzymanego promieniowania wraz z upływem czasu spada, jednak jest to bardzo powolny proces.
- Powyżej otrzymanej dawki 150 rtg. poziom wytrzymałości zaczyna się pogarszać - protagonista szybciej się męczy, a jego regeneracja wytrzymałości trwa dłużej.
- Dawka 300 rtg. powoduje pogorszenie się psi-zdrowia - nie zupełnie, aczkolwiek odczuwalnie. W takim przypadku koniecznie należy obniżyć poziom radiacji (poniżej 300 rtg.), a psi-zdrowie zacznie powoli się regenerować.
- Dawka 300 rtg. powoduje utratę zdrowia. Nie jest to poziom śmiertelny, ale utrudnia dalszą grę.
- Dawka 600 rtg. jest śmiertelna. Po otrzymaniu takiej ilości promieniowania stan zdrowia powoli spada do zera.
Zalecenia:
Spoiler
- W początkowej fazie gry na lokacjach Czarnobyl-1, Czarnobyl-2, Sarkofag i Bunkier Sterowania Monolitem mogą przydarzyć się błędy. Zaleca się nie korzystać z opcji szybkiego zapisu gry.
- Żeby usunąć „kołysanie kamery” podczas przemieszczania się, należy w pliku user.ltx (C:\Documents and Settings\All Users\Dokumenty\stalker-shoc) odnaleźć cam_inert i ustawić jego wartość na 0. Domyślna wartość wynosi 0.7.
- Zaleca się, aby w opcjach AMK wybrać pozycję “Rzadkie schowki”. Ich zawartość jest niezwykle cenna.
Porady dot. niektórych zadań:
Spoiler
- Poszukiwanie schowka Jurija Siemieckiego:
Spoiler
W Nowej Fabule 5 istnieje linia fabularna związana z poszukiwaniem schowka legendy Zony - Jurija Siemieckiego. Żeby dostać się do schowka, należy zebrać 8 fragmentów mapy, która wskazuje jego położenie.
Części mapy:
- Pierwszy fragment otrzymamy od NPC, który jest związany z pewnym zadaniem. Ów postać pojawi się po rozmowie z przywódcą bandytów.
- U jednego z bandytów w Dolinie Mroku podczas wykonywania zadania, które zleca Woronin.
- U jednego z najemników, który pojawi się po podjęciu zadania u Biesa. Polega ono na odnalezieniu dwóch broni dla Pietrenki.
- U Majora. Postać pojawi się po pomyślnym zakończeniu zadania, które zleca Wariag.
- Piąty fragment można otrzymać podczas wykonywania zadania w Dolinie Mroku, które jest związane z uczonymi.
- Szósty fragment posiada bandyta, który okrada naszą postać.
- U jednego z najemników. Zadanie jest związane z ochroną Kła na Magazynach Wojskowych.
- U jednego z monolitowców. Zadanie jest związane z Kłem.
Po zebraniu wszystkich fragmentów na mapie w PDA pojawi się oznaczony schowek J. Siemieckiego.
- Poszukiwanie PDA Barmana:
Spoiler
Prawidłowa kolejność wykonania powierzonego zadania:
- Początek zadania - Barman prosi protagonistę o odnalezienie jego PDA. Szukamy kuriera w Dolinie Mroku.
- Po udzieleniu pomocy kurierowi, ten oznajmia, że PDA zostało skradzione przez bandytów, a ci je ukryli.
- Podczas próby poszukiwań, PDA ulega zniszczeniu. Rozmawiamy z Barmanem, który żąda, aby odnaleźć kopię zapasową z PDA.
- Po kopię udajemy się do Ducha, który odsyła nas do Kła.
- Niestety Kieł zaginął. Wyruszamy do Sidorowicza.
- Sidorowicz odsyła nas do Wariaga, a Wariag do Majora.
- Po rozmowie z Majorem znów udajemy się do Sidorowicza.
- Sidorowicz prosi, aby udać się do laboratorium X-16 w celu odnalezienia cennych dokumentów, które należy dostarczyć Kłowi.
- Aby wejść w posiadanie dokumentów, należy wykonać zadanie Sacharowa, który prosi o odnalezienie zagubionego dziennika należącego do obłąkanego profesora. W laboratorium odnajdujemy dokumenty lub jakąkolwiek informację o nich.
- Udajemy się do Kła, którego atakują najemnicy. Zabiera dokumenty z X-16 i wysyła nas do laboratorium X-18.
- Kieł daje nam również wskazówki odnośnie do informacji o kopii PDA. W ten o to sposób rozpoczynają się dwie linie zadań. Dalszych wskazówek poszukujemy w wiosce pijawek, która mieści się na Magazynach Wojskowych. Tam spotykamy Mnicha, Spełniamy jego prośbę i finalnie znajdujemy kopię informacji z PDA Barmana.
- Recepty transmutacji artefaktów:
Spoiler
W Nowej Fabule 5 istnieje wiele recept, które zaczerpnięto z modyfikacji AMK 1.4.1. Autor NF5 postanowił zmienić niektóre z nich i dostosować na potrzeby własnego projektu. Uwzględniono 5 recept, których odnalezienie może sprawić najwięcej trudności:
- Diamentowy Kulebiak - jedna z pierwszych recept, którą można odnaleźć w grze. Znajduje się w sarkofagu. Schowek z informacją o transmutacji będzie można uzyskać podczas wykonywania pewnego zadania.
- Symbiont - laboratorium X-18. Należy mieć na uwadze ataki psioniczne burerów, które mogą przemieścić dokumenty z transmutacją.
- Kwaśny Jeżozwierz - laboratorium X-10 na Radarze. W dobrze ukrytym schowku.
- 4 transmutacje, które bazują na artefakcie Pustak - laboratorium X-16. Należy pamiętać o wspomnianych burerach.
- Stalowy Kulebiak - jedna z pierwszych recept, którą można odnaleźć w grze. Jest związana z zadaniem na lokacji Czarnobyl-2. Pod warunkiem, że uda się Wam uratować pewnego „niewiernego” stalkera.
- Poszukiwanie amuletów:
Spoiler
W Tajnych Ścieżkach dodano zadanie, które polega na odszukaniu sześciu amuletów, po zebraniu których otrzymamy nadzwyczajny artefakt, tzw. “Amulet-Obrońca”. Zadanie zleca Wędrowiec na Radarze.
- Pierwszy amulet znajdziemy przy ciele złodzieja - jeszcze przed otrzymaniem zadania na Radarze.
- Drugi znajduje się w wiosce pijawek na Magazynach Wojskowych.
- Trzeci posiada martwy kopacz, który pojawi się po otrzymaniu zadania związanego z poszukiwaniem części instrukcji montażowej miniguna. Zleceniodawca wyjaśni, gdzie szukać zwłok wspomnianego kopacza.
- Czwarty znajduje się w laboratorium X-16.
- Piąty znajduje się w schowku Jurija Siemieckiego.
- Szósty posiada jeden z kluczowych NPC, którego prędzej czy później i tak należy zlikwidować.
Po zebraniu wszystkich amuletów nastąpi jego przeobrażenie, w wyniku którego pojawi się “Amulet-Obrońca”.
- Poszukiwanie części instrukcji montażu miniguna:
Spoiler
W Tajnych Ścieżkach dodano zadanie, które polega na odszukaniu siedmiu części instrukcji montażu miniguna, które zleca mechanik Potapow.
- Pierwsza część leży w schowku na Kordonie na obszarze posterunku wojskowego.
- Druga część znajduje się przy ciele stalkera na Wysypisku.
- Trzecia część znajduje się przy ciele stalkera w laboratorium X-18.
- Czwarta część znajduje się przy ciele stalkera na Radarze.
- Piąta część znajduje się przy ciele stalkera w podziemiach Agropromu.
- Szósta część znajduje się przy ciele stalkera w laboratorium X-16.
- Siódma część znajduje się przy ciele stalkera w Prypeci, a dokładniej w hotelu.
Podziękowania:
Spoiler
Wykorzystano prace, porady i w najróżniejszej postaci pomoc następujących osób:
- АМК_team, dan, Monnoroch, Руся, Chimaera, TIREX, Kolmogor, ferrari314, Serafim12, Kostya V, ANVil, Aaz, Zeka1996Korneev, Storyteller, Deathdoor, Born, Chingy, idler, Zereset, Dester, n6260, -D-eath, kirag, malandrinus, 22ff, and_modern, dimos, tor62, Aleksandr44 и heromen.
- Serdeczne podziękowania dla Dan za cierpliwość i pomoc w stworzeniu dodatku.
SCREENY:
Spoiler
VIDEO:
INSTALACJA:
Spoiler
Kolejność instalacji:
- Cień Czarnobyla 1.0004
- Pobrane, a następnie rozpakowane archiwum z modem oraz spolszczeniem należy umieścić w głównym katalogu gry ze zgodą na zamianę plików.
- Należy dokonać drobnych zmian w pliku fsgame.ltx:
$game_data$ = false| true| $fs_root$|
zmieniamy na:
$game_data$ = true| true| $fs_root$
LINKI DO POBRANIA:
Spoiler
Mod wraz ze spolszczeniem:
- Nasz serwer - [KLIK]
Autor spolszczenia moda NIE WYRAŻA ZGODY na jego uploadowanie/publikowanie na inne serwery niż forum stalkerteam.pl.
Źródło: